Kiekvienam, o ypač – pradedančiajam verslininkui pravartu mokėti įvertinti savo kompanijos efektyvumo rodiklius. Jų yra nemažai, tačiau vienas iš paprastesnių ir lengviau apskaičiuojamų – vadinamasis vieno kompanijos kliento sukuriamas pelnas ar nuostolis – unit ekonomics. Šis rodiklis, iš esmės ir yra atsakymas į klausimus: ar verslas yra finansiškai apsimokantis, ar verta plėstis ir kur yra kompanijos pelno ir nuostolio ribinis taškas.
Skaičiuojamos pajamos, vidutiniškai gaunamos iš vieno kliento. Taip pat įvertinamos vidutinės kintamosios vieno kliento užsakymo įvykdymo išlaidos. Pastoviosios išlaidos neįtraukiamos. Toliau – tiesiog apskaičiuojamas viditinių iš vieno kliento gautų pajamų ir kintamųjų išlaidų skirtumas. Jei pasiseks ir rezultatas bus teigiamas – tai ir bus vieno kliento sukurtas pelnas.
Toliau pažvelkime į rodiklius, kurie tiksliau apibūdina verslo modelio efektyvumą.
CAC (Customer аcquisition сost) arba CPA (Cost per acquisition) – vieno kompanijos kliento pritraukimo kaina. Pavyzdžiui, jei klientų pritraukimo kampanija atsiėjo 200.000 Eur o jos metu pritraukta 400 klientų, tai CAC yra 500 Eur. Dažnai klientai pritraukiami keletu kanalų, tad kiekvienu atveju dydžiai bus skirtingi ir verslininkui reikės apsispręsti, kuris iš pritraukimo būdų yra naudingiausias.
CAC Payback. Šis dydis parodo laiką, per kurį atsiperka klientui pritraukti panaudotos lėšos.
ARPU (Average revenue per user). Tai vidutinis iš vieno kliento gaunamų pajamų dydis.
LTV (Life time value). Šis rodiklis leidžia įvertinti, kiek pajamų gaunama iš vieno kliento per visą jo lojalumo kompanijai laikotarpį. Tarkime, klientas trejus metus kas mėnesį kompanijai sumoka už prekes ar paslaugas 350 Eur. Kompanijos išlaidos klientui yra 100 Eur per tą patį laikotarpį. Šiuo atveju LTV (visuminė vieno kliento vertė) apskaičiuojama taip: 3×12(350-100) = 9000 Eur. Per trejus metus iš kliento kompanija gaus 9000 Eur.
COGS (Cost of goods sold) . Tai – kintamosios išlaidos.
Šie rodikliai gelbsti, kai siekiama versle nesikliauti vien nuojauta ar spėlionėmis. Pradėjus verslą, nerasti laiko net tokiems nesudėtingiems skaičiavimams – tiesiog kvaila. Prieš priimdami sprendimą dėl verslo plėtros, pirmiau pasistenkite įvertinti ir plėsti pelną.
Šiame straipsnyje susipažinome tik su pagrindiniais dydžiais, nuo kurių priklauso verslo efektyvumas. Sudėtingesni skaičiavimai – kituose straipsniuose.